Portfolio Portfolio Portfolio Portfolio Portfolio

Get Started! Tips en trucs


Je bent je eigen onderneming gestart. Een website mag dan niet ontbreken. Maar hoe werkt het precies? Vaak loopt men tegen allerlei vragen aan wat betreft het registreren van een domeinnaam, door wie de website moet worden onderhouden, waar de website moet worden ondergebracht (webhosting) en welke social media kanalen het beste kunnen worden ingezet.

Wil je goed van start gaan? Wij hebben een aantal tips en trucs op een rijtje gezet (klik op de onderwerpen om meer te lezen)

Een domeinnaam kiezen
Een domeinnaam is een adres op internet. Je website kan niet zonder. Tegenwoordig moeten er twee factoren in overweging worden genomen bij het kiezen van een domein: echte personen en de zoekmachines. Voor veel mensen ligt het voor de hand om de naam van de onderneming te kiezen als domeinnaam. Toch kan het ook nuttig zijn om de naam van het product of dienst te kiezen met oog op zoekmachines. Ook is het belangrijk om de naam niet al te lang of te ingewikkeld te maken om spelfouten zoveel mogelijk te voorkomen. Het enige teken wat toegevoegd kan worden is het zwevende streepje ('-'), zodat woorden door de bezoeker kunnen worden onderscheiden. Een zoekmachine zoals Google kan dat echter ook zonder streepjes. Het maakt niet uit of je 'www.schilderjansen.nl' of 'www.schilder-jansen.nl' registreert. Ook kan het slim zijn om beiden te registreren. Je wilt immers niet dat de concurrent met de andere 'versie' aan de haal gaat!

Verder kun je overwegen om een plaatsnaam mee te nemen in je domeinnaam. Ben je locaal erg actief of wil je juist meer bekendheid krijgen in jouw regio? Dan kan het toevoegen van een plaatsnaam een goede optie zijn!

Wij raden aan om een tijdje te brainstormen over de juiste domeinnaam. Denk creatief en wees vooral uniek!
Domeinnaam, .nl?
Naar onze mening is een .nl vanzelfsprekend voor Nederlandse bedrijven. Wil je je ook internationaal profileren dan is een .eu of .com ook een goede optie. Het kan wel voorkomen dat de .com al geregistreert is door een buitenlands bedrijf. Dat betekent niet dat de .eu, .net of andere extensie dan niet door dit bedrijf geclaimed zal gaan worden in de toekomst. Ook wanneer er veel concurrentie in jouw branche of vakgebied is kan het nuttig zijn om meerdere extensies te registreren. Deze kunnen vervolgens 'doorgelinkt' worden naar jouw webshop of webpagina. Aan sommige domeinnamen, zoals .net of .frl wil ook nog wel eens een (flink) hoger prijskaartje hangen.
Een domeinnaam registreren
Is jouw keuze nog wel vrij? Je kunt dit controleren via de website van het SIDN (alleen voor .nl) Wil je een andere extensie of meerdere domeinen registreren? Neem contact met ons op en wij lopen het voor je na!

Veel mensen denken dat je een domeinnaam moet kopen en dat deze dan ook altijd jouw eigendom zal zijn. In werkelijkheid registreer je een domeinnaam voor 1 tot 5 jaar en word je houder van dit domein. Een .nl, .be en .eu kost bij ons slechts 7,50 ex btw per jaar. Soms kun je een domein overnemen van een bureau (vaak opkopers genoemd) wat de naam al geregistreerd had en deze aanbiedt ter overname. Om een website op dit domein te krijgen dient het gekoppeld te worden aan een webhosting.
Het hosten van een website
Een website kan pas door anderen bezocht worden wanneer deze wordt ondergebracht op een server. Een webhost heeft deze servers in beheer en kan er voor zorgen dat jouw website bereikbaar wordt op het internet. Je huurt als klant dus een ruimte voor je websitebestanden. Vaak bieden designbureau's de totaalpakketten aan inclusief hosting of verwijzen je door naar een partner. Hoeveel ruimte dien je te huren? Een HTML-website vraagt doorgaans minder ruimte dan een CMS zoals Wordpress. Benieuwd welk hostingpakket jij nodig hebt? Neem contact met ons op voor advies.
Zelf een website bouwen of een website laten maken?
Of je een website laat maken of deze toch zelf in elkaar zet is afhankelijk van de tijd die je er voor over hebt, je kennis op het gebied van webdesign en je budget. Ook is het belangrijk om vooraf te bepalen of je je website zelf wil kunnen onderhouden en updaten.
Nog niet zo lang geleden bestonden de tools om zonder kennis van webdesign een website te maken nog niet. Om het bouwen en vooral het updaten makkelijker te maken voor 'leken' zijn de zogenaamde 'Content Management Systemen' ontwikkeld. Ben je er nog niet bekend mee, maar beschouw je jezelf wel als handig met internet en heb je enige kennis van html, dan kan het interessant zijn om in de wereld van de CMS te duiken. Je behoudt op deze manier de controle over het uiterlijk, de kosten en het onderhoud. Bij Dreamlogic WEBDesign zijn er verschillende tussenoplossingen mogelijk. Van sterk en compact HTML (voor mensen die snel een goede website hebben die weinig onderhoud vraagt) tot de installatie van een CMS zoals Wordpress (waarna je snel zelf aan de slag kunt met het 'theme' van jouw keuze).
Wordpress, Drupal, Joomla...?
Op dit moment is Wordpress de meest populaire CMS ('Content Management System'). Op het raamwerk kunnen de zogenaamde 'themes' (templates) worden geinstalleerd. Via een online toegangspoortje kun je inloggen en zelf aan de slag. Voeg je eigen inhoud toe zoals teksten en foto's en installeer modules. Hoewel ooit bedacht voor mensen die hun website zelf wilden kunnen onderhouden zonder technische kennis, is er tegenwoordig wel aardig wat handigheid vereist om een CMS te kunnen installeren, te bouwen en op maat te maken. De populaire systemen verschillen bovendien ook onderling in gebruiksvriendelijkheid. Voor de meeste systemen zijn er gratis thema's te vinden die online kunnen worden gedownload. Via de ontwikkelaars komen eens in de zoveel tijd updates aan de scripts beschikbaar. Je kunt dit technische beheer ook overlaten aan je webdesigner. Weet je nog niet zo goed wat bij jou past? Lees hier meer over onze diensten.
Search Engines (bijv. Google)
Wie zich gaat orienteren op webdesign zal ongetwijfeld het woord 'SEO' voorbij zien komen. Search Engine Optimalization is in de eerste plaats dat een website optimaal vindbaar is (en zegt nog niet zoveel over hoe 'hoog je staat') en dat de omschrijving juist wordt weergegeven in de resultaten. Wil je een hoge positie bereiken in Google op jouw vakgebied of branche? Ga dan na op welke zoekwoorden jouw website gevonden moet worden. Een website moet een titel bevatten, een omschrijving en belangrijke keywords. Heeft een website dit niet goed op orde, dan zal de positie een stuk slechter uitpakken. Daarnaast krijg je te maken met concurrerende websites, dient de inhoud zo uniek mogelijk te zijn en is het belangrijk om deze inhoud met enige regelmaat te verversen wanneer je niet naar beneden wil zakken. Ook zijn links van andere (goed scorende) websites naar jouw website belangrijk wanneer je 'hoog in Google' wil staan. Dit zijn de zogenaamde 'backlinks'.
Voor niet iedereen is de positie belangrijk! Wij hebben klanten die hun website zien als een visitekaartje. Zij willen wel bezoekers informeren, hun werk presenteren en een professionele indruk achterlaten, maar hechten minder belang aan op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Hun klanten werven ze bijvoorbeeld voornamelijk via mond-op-mond reclame. Het is slim om van te voren al je strategie kenbaar te maken aan degene die jouw site bouwt en/of jezelf alvast te verdiepen in het onderwerp. Wij geven onze klanten graag advies hierover!
Facebook, Twitter...?
Je onderneming kun je promoten via Twitter, Facebook, een profiel op LinkedIn...maar welk social platform is het meest geschikt? Kan ik een Like, Share en Win-actie doen, hoe kom ik aan volgers/likes, wat voor berichten plaats ik op Twitter, hoe maak ik een bedrijfspagina aan op Facebook? Je wilt er wel mee aan de slag, maar je weet niet goed hoe het werkt? Speel je onderneming in de kijker door op de juiste manier actief te zijn op het platform wat bij jou past! Wij helpen je daar graag bij!


Heb je toch nog wat meer informatie nodig? Neem dan gerust contact met ons op!